Sidste uge kom jeg saftsuseme endelig til Hamburg. En pressetur betalt af Hamburg Ahoi, som er et online Hamburg magasin og lidt ala Visit Copenhagen i Hamburg. Det er jo fantastisk at man kan tage toget til Hamburg på bare 4,5-5 timer – altså samme tid som det tager at rejse op til min søster og familien i Nordjylland – og samtidig føle, at man oplever noget helt nyt. Det er helt sikkert ikke sidste gang, jeg nupper en getaway til vores tyske nabo-metropol. Bæredygtigt og spændende!

Jeg og min +1 var de eneste danskere, der var med, og så var det ellers journalister og bloggere fra hele verden. Mest europæere med et par New Yorkere var også repræsenterede. En stor ære at repræsentere lille DK i den flok. Vi var afsted fra torsdag til søndag, og der var lagt et stramt program fra morgen til aften, så vi kunne få mest muligt af byen at se. Jeg har valgt højdepunkterne ud her:

ISEMARKT: LOKALT MARKED UNDER TOGSKINNERNE

Et grøntsagsmarked under togskinnerne. Hvor urbant er det lige?? Isemarkt var virkelig en oplevelse. Dels fordi man så den hidsige side af befolkningen (de lokale er lidt træt af turisterne som bare kommer her for at tage billeder, haha!) Dels fordi vi havde en yderst kompetent guide med på turen, chefkokken fra restaurant og markedshal Hobenkök, som gav os mulighed for at smage på nogle virkelig spændende ting. Masser af lokale grøntsager og helt eventyrligt gode æbler (ekstra søde pga. den varme sommer i år), og tysk bøffelmozzarella fra et område helt nordpå ved Flensborg.
isemarkt marked i hamburg

isemarkt frugt på marked i Hamburg

FROKOST PÅ PLANTECAFÉ: PICNIC BY BIANC

En café som måske ser lidt turistet ud udefra, men overraskede da vi kom indenfor. Planter overalt og ikke mindst i loftet er jo bare noget man kan charmere mig med til enhver tid. Servicen var lidt kaotisk (tjeneren virkede lidt stresset) lige da vi kom, men det endte som en dejlig oplevelse med kold hvidvin og sprøde og smagfulde paninis og varme retter med bl.a. bagt aubergine, tomat og mozzarella.

cafe picnic i hamburg

En kop cappuccino blev det også til herinde. Med soyamælk da havremælk desværre ikke er noget, man gør sig så meget med endnu. Den var nu ret god og cremet alligevel!

kaffe på picnic hamburg

HAFENCITY OG ELPHARMONIE

HafenCity er virkelig Instagram-området i Hamburg. Her hvor alle fotografer går bananas med kameraerne, og hvor de arkitekt-interesseredes kreative hjerner får en god omgang stimulans. Noget af området er meget imponerende, mens andet er ved at blive bygget op. Jeg kom sådan til at tænke på Nordhavn, mens jeg gik her. Områdets højdepunkt er den imponerende bygning og koncertsal Elpharmonie – en af verdens største og mest avancerede af slagsen i verden. Virkelig imponerende – både udefra og indenfor.

hafencity, hamburgi koncertsalen elbphilharmonie hamburg

GLÜHWEIN TO GO OG SEJESTE RETURSYSTEM: RECUP!

Når du besøger Elpharmonie må du ikke snyde dig selv for at nyde udsigten oppe fra toppen . Virkelig magisk at stå heroppe med en kop glühwein eller kaffe/te fra cafeen på samme etage, hvor de har de kopper fra Recup. Genbrugs to go-kopper som kan afleveres og genbruges flere steder i byen. Slet og ret GENIALT! Og noget jeg håber resten af verden tager til sig som alternativ til engangskopper.

recup to go i Hamburg

SEJLTUR FRA HAFENCITY TIL SKT. PAULI

Efter at have besøgt Elpharmonie tog vi båden til Skt. Pauli. Selvom det var ret chill på sådan en kølig novemberfredag, var det virkelig en hyggelig tur med to go-koppen i hånden og maven fyldt af forventning ift. det område i Hamburg, som jeg havde hørt så meget om. Ankomsten til havnepromenaden i solnedgangen var også ret magisk. Det var meningen at vi ville tage en længere sejltur om søndagen og se mere af byen til vands, men nåede det aldrig. Det må blive næste gang!

Havnetur i Hamburg

ØL OG SNASKET PIZZA PÅ ÜBERQUELL

Tro det eller ej, men J-dag findes simpelthen også i Hamburg. På Überquell i  Skt. Pauli var vi til et J-dag event med dansk julebryg og sildemadder. Og jeg som ikke havde troet, jeg nogensinde skulle til J-dag igen. Haha! Lidt skeptisk tog den internationale presse imod madderne, men for flere faldt det i god jord. Dog ikke så god at der ikke var plads til en ordentlig pizza inde ved siden af. Og uhm, det var en god én af slagsen. Ikke mindst den veganske, som var snasket og fyldt med lækre grillede grøntsager.

pizza på überquell

LÆKRESTE HOTEL-LUKSUS PÅ HOTEL TORTUE

Det her flotte skildpadde-hotel; Tortue (reklamelink). EJ, det var bare virkelig pænt og lækkert, og noget jeg virkelig vil anbefale hvis du skal forkæle dig selv i Hamburg!

De skønneste senge og det dejligste badeværelse som kun manglede et badekar så man havde en undskyldning for at blive herude i timevis. Bare den håndsæbe. MMMMH den skønne duft sidder stadig og forkæler mine næsebor og gør mig glad bare ved tanken. Hotellet har også det vildeste morgenmad, hvor stempelkanden har et timeglas, så den får den helt rigtige temperatur, og hvor man både kan hoppe i buffeten med frisk brød, alverdens juice, granola-varianter, macarons mm. OG bestille a la carte. Lige fra tømmermands-brunch til sunde ting som smoothies, chiagrød, omelet med avokado og andre lækre sager. SÅ fornemt!

tortue hotel hamburg

Morgenmad på Hotel Tortue, Hamburg

SAFTIG SUSHI OG GODE DRINKS HOS JIN GUI

Vi ankom til Hamburg ret sent torsdag aften, og var efter 4,5 times togtur ved at være godt sultne. Så vi prøvede restauranten på selve Hotel Tortue: Asiatiske Jin Gui, og det var virkelig et godt valg. Baren emmede af fredagsvibes, og da der efter en drink der, var et bord ledigt fik vi serveret den mest saftige sushi og virkelig sprødstegt laks med sweet potato-mos og asiatiske broccoli. Perfekt ankomst!

lækker sushi på jin gui på Hotel tortue i hamburg

MADTRENDS OG MADKURSUS I RINDERMARKTHALLE

Shoppingcentret Rindermarkthalle er en etablissement, der i det meget venstreorienterede Skt. Pauli lugtede af kapitalisme og langt fra blev hilst velkomment. I dag er det dog velbesøgt og vi var så heldige at få en rundtur, hvor vi blev introduceret til madtrends og traditioner, herunder tyskernes smørrebrød “stulle”, labskaus (ret meget som skibberlabskovs) og Hamburgs spiselige vartegn; franzbrötchen (minder mest af alt om en kanelsnegl/snurre på pind).

stulle_hamburg_rindermarkthallefransbrotchen_rindermarkthalle

Vi hørte også om de bæredygtige initiativer, som Hamburg tænker ind i øjeblikket. Der er en enorm vegansk bølge, ikke mindst i Skt. Pauli hvor 30% spiser vegetarisk eller vegansk. Og så er der virkelig fremgang i løsmarkedet og det emballagefrie “Stück gut”, hvor man har sparet samfundet for 225.000 stykker emballage, siden konceptet åbnede! Man spår, at der kommer MANGE flere butikker uden emballage i Hamburg og resten af Tyskland de kommende år. Forhåbentligt i DK også?

VEGANSKE OG BÆREDYGTIGE INITIATIVER

stück gut rindermarkthalle

OG så lavede vi i Rindermarkthalle også vegetarisk frokost sammen med den seje 2 stjernede Michelinkok, Thomas Martin fra restauranten Louis By Thomas Martin. En veggie stew som vi tilberedte med ham i køkkenet af råvarer som alle var hentet fra en lille indendørs farm i centrum af byen. Så lærerigt og Thomas Martin var simpelthen så rar og tålmodig. (Og übervild med grøntsager og lokale produkter. Yay!)

FARVERIG NATUROPLEVELSE I PLANTEN UND BLUMEN

En skøn kontrast til det meget stringente Hamburg er den farverige botaniske have Planten und Blumen, som ligger meget centralt og var helt absurd flot her i starten af november. Et kæmpe område hvor man kan gå rundt i timevis og bare nyde naturen og væksthusene.

Planten und Blumen Hamburg

INTIM OG SUMMENDE WEEKENDSTEMNING PÅ DAS STANDARD

Uuuuh det her sted var jeg altså virkelig fan af. I det “beskidte” Reeperbahn lå den som en kontrastfuld perle af rang. Et lille intimt sted med gode drinks (cucumber spritz) og ekstremt velsmagende og spændende små grønne retter, som her hvor vi fik en slags falafel, tahindressing og rødbeder. Her skal jeg klart bestille et bord til mit næste besøg.

vegansk middag på Das Standard i Hamburg

SWEET POTATO FRITTER MED TOPPINGS (!!) PÅ BIDGES & SONS

“Who wants sweet potato?” Sagde én i gruppen da vores tid ved bordet på Das Standard var udløbet, og vi var ved at bryde op. Egentlig var vi på vej på cocktailbar, men da den sætning blev sagt, var det som om kærligheden til sød kartoffel fritter med ét sejrede over fancy cocktails. Heldigvis var det det hele værd! Forestil dig de her lækre søde fritter beklædt med tzatziki, syltet rødkål, vegansk gyros mm. SÅ godt. Og der er også andre variationer både med bl.a. mexicansk og svensk islæt. Enten med almindelige fritter eller sød kartoffel fritter. Og med alverdens cocktails til.
… Så godt at vi blev og bestilte en runde til, da de andre ville hjem og sove. Hahaha!

bidges & sons i Hamburg

LOKALE OG KREATIVE AHOI MARKT HAMBURG

Ahoi Markt er det fineste lille søndagsmarked hvor små iværksættere står med deres stande og viser eget håndværk i form af f.eks. kager, smykker, gin, keramik mm. LIGE sådan noget jeg holder allermest af at besøge. Jeg var ret vild med smykkerne fra Hamburg-baseret Naiona Jewelry, som bla. havde en kaktus-halskæde i sortimentet.

marked_hamburg_ahoi_marktnaiona jewelry i Hamburgahoi markt hamburg

SUNDE OG BÆREDYGTIGE BOWLS PÅ UF POKÉ BAR

Poké bowls lige efter min smag! Jeg synes ærligt talt, at de bowls jeg har smagt i København indtil videre er lidt kedelige. Jeg vil have andet i mine bowls end klassisk edamame bønner og rå kål og grøntsager. Og DET fik jeg her på UF Poké Bar. Bagt græskar, sweet potato, kimchi, syltet ingefær og alt muligt andet lækkert. Lige til at blande præcis, som man ønsker det. Ej, hvor smagte det godt!

OBS! Denne café var i øvrigt en af de eneste, der havde åbent i det område om søndagen, så det er godt at vide, hvis du leder efter noget lækkert og måske skal have en madpakke til togturen tilbage til Danmark. Jeg siger ikke, jeg spiste en bowl både til frokost og aftensmad den søndag. Men det gjorde jeg!

uf poke bar i hamburg poke bowl i hamburg

NU ER DET DIN TUR. HAR DU VÆRET I HAMBURG, OG HVAD MÅ JEG BESØGE NÆSTE GANG?