Som forfatter kan man sjældent gøre alle glade. Kritik kan også være super vigtigt. Det betyder, at man på en eller anden måde har sat gang i noget i folk. At det er en negativ slags “gang”, kan selvfølgelig være svært at vende til noget positivt. Ikke mindst i en boganmeldelse. Men der ER jo faktisk et ordsprog der siger, at “hvis du ikke får noget kritik, har du heller ikke succes”. Det er altså en linje, vi alle burde tage til os og huske hver dag. Jeg har, især efter jeg er blevet selvstændig, sunget den i op til 3 stemmer i mit indre gospelkor, og herefter er det hele lidt mere spiseligt. Men man skal altså lige vænne sig til det.

Når den første dårlige boganmeldelse tikker ind…

Som da jeg var i Stockholm for et par weekender siden og spiste brunch med gamle kolleger fra Yelp. Jeg havde (surprise) lavet vafler i dagens anledning, og min tidligere chef var begejstret og ville købe kogebogen med det samme. Kunne jeg ikke lige sende link til hende? Jovist. Fingrene i fuld fart fikseret mod Saxo.com og link til min kogebog her.  Men hov, der var noget med stjernerne? Var der ikke kommet en ny boganmeldelse? Jo, søreme da. 1 stjerne. AVS!

vidunderlige vafler boganmeldelse

..Og Når man glemmer alt det gode

Og i det splitsekund glemte jeg alt og alle! At jeg bare 5 minutter inden havde fået private beskeder fra 2, der bruger bogen dagligt, og kvinden der dagen inden havde lavet 3 retters vaffelmenu for venner. De adskillige billeder jeg er blevet tagget i af søde begejstrede vaffelbagere, den enorme mediedækning i bl.a. Alt For Damerne, ELLE, Lime, Ugebladet Søndag og Berlingske. Endda at kogebogen hurtigt er blevet sendt til 2. oplag, og at jeg selv er super tilfreds med bogen, hvilket jo egentlig på en måde er det vigtigste.

Alt det glemte jeg bare fuldstændig for en stund. For her var der én, som syntes vaflerne er mærkelige, og at det ikke giver mening at bruge 3 æg, for så kan man jo ikke halvere opskriften. Godt nok trækker det ned i det samlede stjerneregnskab på Saxo. Men hvorfor pokker bliver man dog så påvirket af den kommentar? Fordi man ikke er enig? Fordi det er ens hjerteblod, der er blevet lagt i det projekt? Fordi det er sådan et personligt projekt?  Fordi man bliver nervøs for, om alle pludselig synes det samme?

Det sker jo ikke. Det ved jeg, men det er sådan et tydeligt bevis på, hvor påvirket vi alligevel kan blive af de negative ting, vi læser om os selv, og hvorfor vi lige nu taler digital dannelse som aldrig før. Jeg arbejder intenst på at blive bedre til at tackle den følelse og bare sige “skidt pyt”. Og jeg er heldigvis blevet rigtig god til det efterhånden. Kritik er godt. Vi kan ikke alle være enige, og vi kommer aldrig videre, hvis vi bare vil behage alle.

Som et andet af mine yndlings ordsprog lyder;

“You Can’’t Please Everyone All the Time. But you can please somebody sometimes.”

Hvordan ser du på kritik? Og endnu vigtigere; hvordan håndterer du den?