Halong Bay Cruise og Kajak med de lokale vietnamesere i Vietnamhavkajak nybegynder Halong Baymorgenmad-kaffe-halong-bugten

Copenhagenbyme.com

Halong Bay; 3 dage og 2 nætter til søs i Vietnams smukkeste bugt. Det blev 3. stop på vores Vietnam-rundrejse. Selvom jeg havde hovedet halvvejs under armen, inden vi tog afsted og ikke havde nået at researche sååå meget ift. hvad jeg plejer. Og forsvindende lidt ift. min kære velforberedte rejsemakker. Ja, så vidste jeg dog, at Halong Bay ville blive fedt! Fordi man har hørt så meget om stedet. Set de helt eventyrlige billeder med isblå horisont så langt øjet rækker og karakteristiske uperfekte og alligevel helt perfekte klipper.

Området som er på UNESCOs verdensarvsliste tiltrækker en ustyrlig mængde turister, og jeg havde også hørt den mere mørke fortælling om turistattraktionen. Meget skrald, overrendt,  simpelthen for turistet. Især det med skraldet / forureningen var jeg sindssygt bekymret for. Det er bare aldrig rart. Nej det er faktisk decideret ubehageligt, at være vidne til, at naturen bliver forvandlet til et fyrværkeri at plastik i skrigfarver.

Er Halong Bay for turistet og beskidt?

Jeg ved ikke, om det var mine bange anelser og skrækhistorierne der var skyld i det, men jeg blev virkelig positivt overrasket over bugten. Og jeg må indrømme, at jeg havde en fest de tre dage, vi var til søs! Så smukt som på billederne, så stille og roligt, så unikt. Den første halvanden dag så jeg ingen skrald overhovedet. Da vi var i havkajakker på 2. dag kom vi forbi et område, hvor der var tale om decideret affald på åbent hav. Det var et meget afgrænset område, men det var ikke super fedt. Vi erfarede fra manageren på båden, at affaldet kommer fra de flydende landsbyer (floating villages) i nærheden, hvor de lokale bor. Den vietnamesiske regering prøver ihærdigt og med økonomisk kompensation at flytte befolkningen ind på landet og væk fra vandet. Både for at mindske forureningen og give børnene en bedre skolegang. Men beboerne vil ikke væk, da de har boet her i generationer og har været vant til at leve, som de gør. Og det kan man jo på sin vis også forestille sig er svært.
Det var faktisk, hvad vi fik at vide flere steder på vores tur, når vi spurgte til affaldet; at det ofte er de lokale selv, der smider det.

smukke-halong-bay-bugt

altan med kahyt ved Halong Bay

Sejlende terapi – uden søsyge!

Halong Bay-turen var også første gang jeg prøvede at være på cruise. Og jeg havde faktisk usandsynlig stor optur over, at båden ikke en eneste gang inviterede på snært af søsyge. Jeg havde fået at vide, at det var en stor båd og alt det der, men det siger de jo altid, ik? Lige indtil man ligger der, helt færdig og vil bytte alt hvad man ejer væk for fast grund under fødderne. Men denne gang talte de altså sandt. Jeg blev ikke søsyg – og glemte faktisk ofte, at jeg befandt mig på en båd. Undtagen lige når jeg fik lyst til at gå en tur og røre mig lidt. Det kan man altså ikke i samme omfang. Heldigvis var der flere ture undervejs, hvor vi både kom ud og sejle og svømme.

Og så var det faktisk det eneste tidspunkt på vores tur, hvor man ikke kunne komme på nettet. Vietnam har virkelig et fantastisk wifi-system, og det er jo bare genialt. Men når jeg ser tilbage, var det faktisk rart, at der herude på båden ikke var nogen kontakt til omverdenen, og man kunne koble helt fra. Den første aften efter aftensmaden, så man tilmed mig sidde med en slags fiskestang og (forsøge at) fange blæksprutter. I 3 TIMER. Jaja, med et glas hvidvin i den anden hånd, bevares. Men ellers var det da ret tålmodigt af mig, ik? Efter en uge på farten var det her ved Halong Bay, jeg for alvor kom ned i gear.
Lokale i kajak i Halong Bay

Flere Tips og tricks til Halong Bay

• Book tur til Halong Bay cruise i hverdagene hvor der er færre om budet, og du har strande mm. for dig selv. Eller i hvert fald den lille gruppe, du er afsted med.
  • Køb ikke dine billetter alt for billigt, for forholdene er derefter. Det er altså ærgerligt at bo på en båd med dårlige forhold, når det nu kun er et par dage, du er her og skal opleve magien. Vi talte med flere, som havde købt en alt for billig pakke og ærgrede sig. Her kan du se den tur vi var på.
  • Book mindst to overnatninger hvis du både vil nå at sejle i kajak, besøge Tortoise Island, Man’s head Island, Dong Tien Lake og de flydende byer i Van Gia.
  • Husk at oplyse om allergener eller ønsker til kost inden afrejse. Vores båd-crew var så professionelle, at de ringede et par timer inden og spurgte ind til det. Vi fik i øvrigt en overraskende god vegetarisk mad under hele turen.
  • Bestil en kahyt med balkon eller altan, hvis du har muligheden. Vi kunne sidde derude om aftenen og bare se på bølgerne med et glas vin og kortspil. Så hyggeligt og alle pengene værd. (Og så meget ekstra koster det ikke!)
  • Sørg for at stå tidligt op og se solopgangen. På vores båd startede dagen med tai chi på dækket kl. 6 😉
  • Udfordr og udnyt rammerne hvis du kan, så du får det bedste ud af omgivelserne. F.eks. blev der på vores båd serveret morgenmad indenfor, men vi fik lov til at tage den med op på dækket og nyde den med udsigt.
  • Der er ikke altid så mange aktiviteter om aftenen på båden, så medbring spil eller en god bog som du kan falde i søvn til i selskab med lyden af bølgeskvulp.

En del af vores tur i Halong Bay var sponsoreret af mit yndlings rejseselskab yaneeda.com. Jeg har rejst med dem i mange år, da de kun samarbejder med lokale og små helte og er de mest bæredygtige. Det gør både rejserne billigere, sikrer, at pengene bliver i de pågældende lande og at du får tips til alt det, som de lokale på rejsemålet elsker/spiser/oplever. Fan af den tankegang!

Se hele turen vi var på her.

(Vi forlængede dog med 10 dage)

Læs også: Sapa trekking i Vietnam; 15 ting jeg lærte undervejs

grill / barbeque på dækket - Halong Bay

aftenstemning på cruise i halong-bay